Kappale

Mahalaudalla surffausta

Kappaleiden edistyminen

Mahalauta on monikäyttöinen väline myös matematiikan tunnilla. Oppilaat nauttivat sillä ajelusta ja tämän nautinnon voi yhdistää oppimiseen. Oppilaat pääsevät myös osallistumaan ennakkovalmisteluihin, toimintaan ja jälkien siivoamiseen. Toiminnan aikana oppilaiden laskutaito kehittyy. Lisäksi koko keho saa liikettä, tasapaino, tilan hahmottaminen ja kehon hallinta saavat harjoitusta. Huomioi paikan turvallisuus ja oppilaiden käyttämä vauhti, jotta toiminta sujuu tarkoituksenmukaisesti.

 

 

Muunteluvinkkejä

  • Jos käytössä on useita mahalautoja ja sali, voidaan rasioihin laittaa eri kertotauluja. Silloin tehtävään saadaan lisähaastetta.
  • Jos mahalautoja on vain muutama, oppilasryhmät voivat vuorotella tehtävän suorittamisessa. Toinen pareista sanoo tehtävän ja toinen suorittaa sen. Sitten vaihdetaan vuoroa.
  • Toiminnan voi tehdä myös skeittilaudoilla ulkona ja talvella pulkilla tai liukurilla.

Arviointi

Tarkkaile oppilaiden toimintaa ja tarvittaessa ohjeista lisää. Huomioi turvallisuus ja ohjeiden noudattaminen. Varmista, että oppilaat laskevat laskut oikein, ennen kuin lähtevät surffaamaan. Toiminnan jälkeen oppilaat laittavat peukalon siihen asentoon, mitä mieltä he ovat taitotasostaan. Peukalo ylöspäin ilmaisee, että kertotaulut olivat hallinnassa. Peukalo keskellä ilmaisee, että taito vaihteli. Jos peukalo osoittaa alaspäin, ilmaisee se sen, että kertotauluja täytyy harjoitella lisää.