Kappale

Robottikäsi

Kappaleiden edistyminen

Robottikädessä oppilaat voivat päällystää etukäteen rullia. Ne voi myös maalata esimerkiksi akryyliväreillä, jolloin niihin tulee lisää kestävyyttä. Rullia voi käyttää myös monissa muissa oppiaineissa kuten suomen kielessä, ympäristöopissa, liikunnassa ja niin edelleen. Oppilaat voivat myös kiinnittää harjoiteltavan kertotaulun kertolaskut ja tulot klemmareilla rullien yläreunaan. Oppilaat oppivat samalla sorminäppäryyttä, vastuuntuntoa, yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja.

 

Muunteluvinkki

Tähän toimintaan voi lisätä myös esittämistä. Oppilaat liikkuvat kuin robotit. Kun he ovat hakeneet rullat, he sanovat yhteen ääneen robottimaisella äänellä kertolaskun ja sen tulon. Sitten jatkuu rullien hakeminen.

Arviointi

Seuraa oppilaiden liikkumista, yhteistyön tekemistä ja ohjeiden noudattamista. Toiminnan jälkeen oppilaat saavat tehdä itsestään robotin ja näyttää robottisormillaan, millainen heidän laskutaitonsa oli. Kymmenen sormea ilmaisee, että kertotaulut ovat erittäin hyvin hallinnassa. Yksi sormi ilmaisee, että oppilas tarvitsee paljon lisää harjoittelua.